INFO TERKINI

CUTI PENGGAL 1 22-30/03/14
Blog SK Clifford Kuala Kangsar: Sejarah SK Clifford Kuala Kangsar

Friday, April 23, 2010

Gaji jurulatih profesional di sekolah

KEMENTERIAN Pelajaran disaran supaya menggaji jurulatih sepenuh masa yang diletakkan di sekolah bagi memajukan industri sukan. Menurut Timbalan Dekan Fakulti Sains Sukan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr. Mohar Kassim, aspek kejurulatihan ini merupakan keperluan paling asas selain hal berkaitan pemakanan, psikologi dan fisioterafi. Bagaimanapun, tegasnya, jurulatih ini hanya perlu ditempatkan di sekolah yang mempunyai kemudahan dan peralatan yang mencukupi serta bersesuaian dengan kepakarannya.
"Jika sekolah itu hanya ada gelanggang sepak takraw, maka sewajarnya dilantik jurulatih sukan itu bukan badminton atau bola tampar," katanya ketika dihubungi baru-baru ini. Jelasnya, cakupan industri sukan cukup luas dan tidak terbatas kepada menjadi atlet sahaja. "Sebenarnya wujud sekumpulan individu yang mendokong kepada kejayaannya, ujarnya. Mohar menambah, dasar yang jelas dan usaha serius kerajaan ini perlu diperhebatkan dari segi modus operandinya supaya matlamat sukan adalah perniagaan dapat dicapai dengan segera dan berterusan.
"Kita tidak lagi boleh bergantung harap harap kepada guru pendidikan jasmani sahaja kerana dia mempunyai tugas dan tanggungjawab lain yang perlu dilaksanakan," ujarnya. Pada masa sama, katanya, konsep guru melatih secara sukarela tidak boleh diguna pakai kerana tiada pihak yang bole dipertanggungjawabkan apabila tiada sebarang kemajuan dicapai.

Sumber: http://www.tutor.com.my/

No comments:

Post a Comment