INFO TERKINI

CUTI PENGGAL 1 22-30/03/14
Blog SK Clifford Kuala Kangsar: Sejarah SK Clifford Kuala Kangsar

Monday, January 25, 2010

Guru saman malu RM1.5 juta

ALOR SETAR 24 Jan. - Sepasang suami isteri memfailkan saman malu berjumlah RM1.5 juta di Mahkamah Tinggi di sini terhadap tiga kakitangan awam kerana didakwa melakukan konspirasi menganiaya pasangan tersebut.Kedua-dua plaintif, Mohd. Afandi Abd. Hamid, 39, dan isterinya, Roziaini Mohd. Rozi, 38 adalah seorang guru.Mohd. Afandi dan Roziaini menamakan Munajat Tamrin selaku defendan pertama yang merupakan pegawai bertugas di Jabatan Pelajaran Negeri Kedah serta terlibat dalam menyelenggarakan pertukaran guru-guru sekolah. Defendan kedua ialah, Noriah Murad, merupakan bekas guru besar Sekolah Kebangsaan Alor Setar, Jalan Langgar, tempat Roziaini mengajar pada tahun 2004. Defendan ketiga pula Abdul Aziz Hanifa, bekas guru besar Sekolah Kebangsaan Iskandar, Alor Setar yang merupakan sekolah Mohd. Afandi bertugas pada 2004. Mohd. Afandi memberitahu, dia memfailkan saman itu terhadap ketiga-tiga defendan kerana mereka mengakibatkan tekanan perasaan kepadanya dan isteri. "Saya dan isteri dilemparkan tuduhan yang tidak berasas sehingga menyebabkan kami menghadapi tekanan.
"Akibat tekanan yang timbul saya terpaksa mengambil cuti mengajar selama satu tahun setengah bermula awal 2005 hingga 2006," katanya ketika ditemui di sini hari ini. Jelasnya, konspirasi ketiga-tiga defendan mengaibkan dia dan isterinya bermula apabila isterinya yang menghadapi masalah tekanan mental dan fizikal berjumpa defendan pertama untuk membincangkan hal pertukaran isterinya ke sekolah lain yang dekat dengan rumah mereka. Ujarnya, selepas isterinya dapat bertukar ke sekolah yang dipohon bermulalah konspirasi antara defendan pertama dan kedua terhadap isterinya.
"Pertukaran isteri saya tidak disenangi defendan pertama kerana isteri saya dapat bertukar sekolah dengan sedikit bantuan pihak pentadbiran kerajaan negeri Kedah. "Saya juga turut menjadi mangsa apabila defendan pertama membuat pakatan dengan defendan ketiga," katanya. Beliau mendakwa, akibat pelbagai tekanan serta konspirasi yang dibuat ketiga-tiga defendan itu, dia dan isteri mengalami kemurungan yang dahsyat.
Mohd. Afandi kini mengajar di Sekolah Kebangsaan Seri Perdana di sini manakala Roziaini mengajar di Sekolah Kebangsaan Tengku Raudzah.

Sumber: Utusan Online

No comments:

Post a Comment